MultiPark Café: Hjärnan i bilder

Inflammatoriska mikrogliaceller i hjärnan. Foto.
Den vinnande bilden i MultiParks tävling visar hur hjärnans inflammatoriska mikrogliaceller reagerar när stamceller transplanteras in i hjärnan.

Modern teknik gör det möjligt att synliggöra saker vi hittills inte skådat inuti vårt mest outforskade organ: Hjärnan! Kom till MultiPark Café den 24 augusti och titta på våra forskares magnifika bilder och hör dem berätta om vad de föreställer och hur hjärnan fungerar. Dessutom kommer en naturfotograf berätta hur han lyckas upprätthålla fotograferandet trots att han drabbats av Parkinsons sjukdom.

MultiPark är ett strategisk forskningsområde vid Lunds universitet. Här bedrivs tvärvetenskaplig forskning om neurodegenerativa sjukdomar som Parkinsons, Alzheimers, Huntingtons och ALS, hela vägen från molekyl till patient.

MultiPark anordnade nyligen en fototävling där alla forskare i miljön fick delta. En extern jury utsåg det vinnande bidraget. Den 24 augusti kl 17-19 bjuder vi in till en vernissage där våra forskare visar upp sina bilder tagna djupt inne i hjärnan. Kom och titta!

Ellinor Molnar and her prize. Photo.
Kandidatstudenten Ellinor Molnár vann MultiParks fototävling 2023.

Efter presentationerna bjuder vi på fika. Då har du möjlighet att ställa frågor till forskarna. Eventet är gratis, men antalet platser är begränsat och föranmälan krävs. (följ länken längre ner för att komma till event-sidan)

Varmt välkommen till en insiktsfull kväll!