LMK-stiftelsens Medicinpris 2023 till Iben Lundgaard

Porträttfoto av Iben Lundgaard
Iben Lundgaards prisas för sin forskning om det glymfatiska systemet i hjärnan som rensar ut toxiner och avfall. Foto: Kennet Ruona.

Grattis Iben Lundgaard som belönas för sin banbrytande forskning om hjärnans glymfatiska system.

"Iben Lundgaard tilldelas LMK-stiftelsens Medicinpris 2023 för sin banbrytande forskning kring hjärnans glymfatiska system. Genom avancerade tvärvetenskapliga modeller har hon ökat förståelsen för hur hjärnan eliminerar skadliga ämnen och metaboliter. Hennes arbete öppnar nya möjligheter för behandling av neurodegenerativa sjukdomar som till exempel Alzheimers sjukdom och ger oss en djupare insikt i sömnens betydelse." skriver stiftelsen i sin motivering.

Läs hela motiveringen på LMK-stiftelsens webbplats

Länk till pressmeddelande från stiftelsen

Iben Lundgaard, universitetslektor och docent, WCMM Fellow vid Wallenberg centrum för molekylär medicin vid Lunds universitet.
Profil i Forskningsportalen