H.M. Drottning Silvias pris till alzheimerforskaren Jacob Vogel

Bild på Jacob Vogel, H.M. Drottning Silvia och Liselotte Jansson
Jacob Vogel, H.M. Drottning Silvia och Liselotte Jansson, Alzheimerfondens Generalsekreterare. Foto: Yanan Li.

Stort grattis till Jacob Vogel som tilldelas “H.M. Drottning Silvias pris till en ung alzheimerforskare” av Alzheimerfonden

Jacob Vogel är biträdande universitetslektor vid Klinisk minnesforskning, Lunds universitet, och forskare knuten till det transnationella forskningsnätverket MultiPark med fokus på Alzheimers och Parkinsons sjukdom samt relaterade hjärnsjukdomar.

I webbnyhet från Alzheimerfonden står att bland annat att läsa:

Jacob Vogel har hunnit bidra med flera viktiga upptäckter till alzheimerforskningen. Bland annat har han lett en mycket inflytelserik studie som visade att förändringar i hjärnan relaterade till Alzheimer varierar från person till person. Denna har nu lett forskarna att tro att det finns fyra olika ”typer” av Alzheimers sjukdom, en insikt forskarna hoppas ska kunna hjälpa till i utformningen av mer patientanpassade behandlingar. Upptäckten har gett upphov till många nya undersökningar världen över och det huvudsakliga arbetet i Dr. Vogels labb är just att försöka förstå de biologiska mekanismer som ligger till grund för de olika sjukdomstyperna så att forskarna kan utveckla lämpliga behandlingsmetoder.

”Jag är oerhört stolt över att ha Dr. Vogel i det svenska forskarlaget och ser med stor förväntan fram emot att följa hans fortsatta karriär. Jag är övertygad om att Dr. Vogel är en högst värdig mottagare av äran och det erkännande detta pris innebär och jag tror att erkännandet kommer främja hans fortsatta utveckling som en ledande forskare inom neurodegenerativa sjukdomar, skriver Oskar Hansson, Professor i neurologi, Lunds universitet i sin motivering om varför Jacob Vogel får ta emot H.M. Drottning Silvias pris.”

Att vinna detta pris som ung betyder mycket för motivationen och jag känner mig inspirerad, säger Jacob Vogel.

Jacob poängterar att han inte är någonting utan hans team i Lund och att de tillsammans har åstadkommit mycket. Pris pengarna ska gå till att effektivisera forskningen i labbet.

Läs hela artikeln på Alzheimerfondens webbplats