Eldsjälarna från Eldsberga som stöttar forskningen om parkinsons och stroke

Rustan Pålsson och Marie Fahlesson överlämnade checken. Foto.
Gesine Paul Visse, parkinsonforskare vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, tar emot bidraget från överskottet från fjolårets hjärndagar i Eldsberga. Rustan Pålsson och Marie Fahlesson överlämnade checken. Foto: Tove Smeds

I slutet på förra året besökte Rustan Pålsson och Marie Fahlesson Lund för att överlämna en check på 15 000 kronor till parkinsonforskaren Gesine Paul-Visse. Historien bakom checken inspirerar och visar betydelsen av en persons engagemang.

Tredje veckan i juli arrangeras Hjärndagen i Eldsberga. Allting började för ett par år sedan då matvaruhandlare Christer Muellert i halländska Eldsberga drabbades av Parkinsons sjukdom. För att uppmärksamma sjukdomen och samla in medel till forskare som vill hitta bot och lindring, tog han beslöt han sig att dra igång Hjärndagen. Initiativet har pågått i flera års tid och för ett tag sedan bildades en förening som nu driver arbetet vidare. En måndag i oktober överlämnade representanter för Hjärndagarna en check på 15 000 till Gesine Paul-Visse, överläkare i neurologi vid Skånes universitetssjukhus i Lund och adjungerad professor i neurologi vid Lunds universitet.

– Överskottet från Hjärndagarna delar vi ut till forskare inom parkinsonsområdet. Vi känner alla någon som drabbats och vet hur viktigt det är att det forskas på den här sjukdomen, säger Rustan Pålsson, som är en av de drivande krafterna bakom Hjärndagen.

Han berättar att det känns viktigt att det initiativ som en gång drogs igång av byns handlare lever vidare.

Cirka en procent av alla i befolkningen drabbas av Parkinsons sjukdom. Det är en neurologisk sjukdom som orsakas av att nervcellerna i en viss del av hjärnan bryts ned, vilket gör det svårt att kontrollera nervsignalerna som styr kroppens rörelser. Idag finns ingen botande behandling, men det finns lindrande läkemedel som fungerar bra, framför allt under de första sjukdomsåren. Forskning pågår för att hitta en behandling som bromsar eller förhoppningsvis även botar sjukdomen.

– ­Det värmer mitt hjärta oerhört att se hur det engagemang som föddes hos en som själv drabbats startat en våg av händelser och som får med sig en hel by för att stötta forskning, säger Gesine Paul- Visse.

Initiativet med Hjärndagen i Eldsberga har med åren vuxit till en folkfest som engagerar många. Den tredje helgen i juli, 21-22 juli, slår man åter upp grindarna till arrangemanget som i fjol lockade runt 5 000 besökare. Det bjuds på artister, serveringsvagnar, marknad och tivoli och helgen avrundas med ett Hjärnlopp.

– Evenemanget anordnar vi till förmån för forskningen kring Parkinsons sjukdom och stroke och förhoppningen är att bidraget till forskningen ska öka varje år, säger Marie Fahlesson.