Översyn av nationella riktlinjer för vård vid Parkinsons sjukdom

Framsidan av rapporten med de nationella riktlinjerna. Bild.

Vården vid Parkinsons sjukdom utvärderades senast 2016. Nu släpper Socialstyrelsen resultatet av 2022 års översyn av deras riktlinjer. Två av MultiParks forskargruppsledare, Maria H Nilsson och Håkan Widner, har bidragit till processen.

För Parkinsons sjukdom finns ingen bromsmedicin, men symtomlindring har stor effekt. De nationella riktlinjerna vänder sig till de som beslutar om resurser i sjukvården. Målnivåerna ger hälso- och sjukvården tydliga, mätbara mål att arbeta mot. Nyligen gjordes en översyn av riktlinjerna för att säkerställa att de är aktuella och bygger på bästa tillgängliga kunskap.

Det är glädjande att avsnittet multiprofessionellt teambaserat arbete och rehabilitering har ett större fokus.

Maria H Nilsson var områdesansvarig för rehabilitering vid Parkinsons sjukdom i projektledningsgruppen. Hon kommenterar översynen av riktlinjerna såhär:

”Det är glädjande att avsnittet multiprofessionellt teambaserat arbete och rehabilitering har ett större fokus i riktlinjerna 2022. Vår översyn har resulterat i att vissa åtgärder nu är högre prioriterade jämfört med 2016. Exempel på detta är gång och balansträning. Vi hoppas att detta kommer gynna personer med Parkinsons sjukdom.”

Fram till den 1 februari 2023 är det möjligt att skicka synpunkter på riktlinjerna. Dessa synpunkter hanteras nästa gång riktlinjerna ses över.

Här kan du läsa mer om riktlinjerna och hur du kan bidra med dina synpunkter.

Profilfoto på Maria H Nilsson.

Maria H Nilsson

Lektor i Rehabilitering av neurodegenerativa sjukdomar vid Lunds Universitet och chef för enheten Minneshälsa vid Skånes universitetssjukhus.

maria_h [dot] nilsson [at] med [dot] lu [dot] se

Länk till Maria H Nilssons sida i forskningsportalen.