MultiParks koordinator får Bengt Falck-priset i neurovetenskap

Prisceremoni på EMV:s jordgubbsfest. Professor Angela Cenci Nilsson och dekan Kristina Åkesson. Foto: Sofia B Linjedahl.

För sin forskning om nya symtomlindrande och sjukdomsmodifierande behandlingar för Parkinsons och andra sjukdomar i basala ganglierna har professor Angela Cenci Nilsson banat väg för utvecklingen av prekliniska modeller som efterliknar Parkinsons sjukdom, i synnerhet levodopa-inducerade dyskinesier där hon använt dessa modeller för att upptäcka sjukdomsalstrande mekanismer och nya terapeutiska metoder.

Hur känns det att få det här priset?
– Jag är verkligen glad över att ha tilldelats Bengt Falcks pris 2022. Bengt Falck och hans elever bidrog till att etablera en mycket stark neurovetenskaplig forskningsmiljö i Lund. Jag är rörd och hedrad över att bli erkänd som medlem i denna miljö.

Vad kan din forskning innebära för patienter framöver?
– Genom vår forskning har vi identifierat flera behandlingsprinciper som motverkar komplikationer och mildrar symtomen på Parkinsons sjukdom. I mars i år tillkännagav två olika kliniska prövningar positiva resultat för behandlingar som vi själva hade utvärderat framgångsrikt i våra djurmodeller. Dessa resultat är mycket uppmuntrande och visar att idéer och resultat som produceras genom experimentell forskning på djur kan gynna människor som lider av den här funktionsnedsättande sjukdomen. Jag hoppas att vår forskning kan ha en tydlig inverkan på hur Parkinsons sjukdom behandlas med syfte att både kontrollera symtom och bromsa den underliggande neurodegenerativa processen.

Mer om Bengt Falcks pris i neurovetenskap

Bengt Falck är professor emeritus i histologi vid Lunds universitet och en av Medicinska fakultetens internationellt framstående forskare. Tillsammans med Nils-Åke Hillarp utvecklade han en metod för att påvisa viktiga signalsubstanser i nervceller. Forskningen publicerades 1962 och var rikt citerade i medicinska och naturvetenskapliga tidskrifter. Prissumman på 27 000 kronor kommer från ”Hanna och Elsa Larssons fond för medicinsk forskning”.

Profilbild på Angela Cenci Nilsson. Foto.

Angela Cenci Nilsson

Professor, Basala gangliernas patofysiologi

angela [dot] cenci_nilsson [at] med [dot] lu [dot] se (angela[dot]cenci_nilsson[at]med[dot]lu[dot]se)

Länk till Angela Cenci Nilssons sida i universitetets forskarportal.