Superstjärnor till Lund för läkemedelssymposium sponsrat av MultiPark

Magnolior. Foto.

Flera nobelpristagare, kända forskare och entreprenörer bakom framgångsrika biotech-företag kommer till Lund i maj för att medverka i Lund Spring Symposium, ett internationellt symposium om läkemedelsforskning där MultiPark är en av huvudsponsorerna. Sarah Tabrizi, en ledande Huntington-forskare och flera av MultiParks egna forskare kommer att tala.

Läkemedel är läkarens främsta verktyg när de behandlar sina patienter och förståelsen för hur läkemedel fungerar är fundamental för att kunna vara en bra doktor, menar Lars Grundemar, adjungerad professor i klinisk farmakologi vid Lunds universitet med lång erfarenhet av läkemedelsindustrin globalt.

– Den medicinska utvecklingen går mycket snabbt med upptäckter och utveckling av helt nya metoder som ger nya möjligheter till att framgångsrikt behandla sjukdomar som tidigare inte varit behandlingsbara. Inom akademin är det därför viktigt med kompetens som kan leda modern farmakologisk forskning, anpassade för det 21:a århundradet, säger Lars Grundemar.

Han är en av initiativtagarna till symposiet i maj, där toppmodern forskning kring molekylär terapi kommer att presenteras. Tanken är att skapa en arena för möte mellan forskare, entreprenörer och life science-bolag som har intresse av att hitta nya behandlingsformer med farmakologiska interventioner.

– Man kan inte diktera innovation utan det behövs rätt förutsättningar. Dels en frihet för de akademiska forskarna, som idag är för strikt styrda till sina anslag vilket minskar möjligheterna att förutsättningslöst ta ut svängarna. Dels behövs tillräcklig finansiering, men även samarbete mellan olika kompetenser för att skapa den rätta miljön.

Under symposiet medverkar nobelpristagarna Brian Kobilka och David Julius, där den senare också kommer att promoveras som hedersdoktor. Även Bengt Samuelsson som fick nobelpris 1982 för upptäckten av hormonet prostaglandiner, kommer till Lund som hedersgäst: –Han började sin forskarbana på Farmakologen i Lund och vi är tacksamma att ha kunnat instifta ett forskarpris i hans namn.

Lars Grundemar är övertygad att man genom att föra samman kreativa krafter, kan ge möjlighet till vidgade vyer, nya interaktioner och globalt nätverkande:

– Det är ofta genom att korsa olika ämnesområden som de stora upptäckterna görs. Vår ambition är att symposiet ska vara återkommande och att stimulera till fortsatt intresse för modern farmakologi vid Lunds universitet.

Denna nyhetstext publicerades ursprungligen på medicin.lu.se nyhetssida.

Lund Spring Symposium 2023

Länk till information om Lund Spring Symposium 24-26 maj 2023

Lars Grundemar. Foto.

Lars Grundemar

Adjungerad professor i klinisk farmakologi, forskare vid avdelningen för kliniska farmakologi och kemi.

Länk till profil i forskningsportalen

MultiParks Innovationsgrupp

MultiPark är en av huvudsponsorerna för Lunds vårsymposium som är värd för Nobelpristagare och högprofilerade internationella talare. Lars Grundemar är initiativtagare till symposiet och har planerat programmet tillsammans med flera medlemmar i MultiParks Innovationsdgrupp.

Mer om MultiPark Innovation Group (på engelska).