MultiParks forskare i möte med Bill Gates i Bryssel

Oskar Hansson och Bill Gates. Foto.
Oskar Hansson, en av MultiParks forskningsledare, träffade nyligen Bill Gates för att diskutera biomarkörer för Alzheimers sjukdom.

MultiParks forskare bedriver världsledande forskning om biomarkörer för Alzheimers sjukdom. Arbetet leds av professor Oskar Hansson vid minneskliniken på Skånes Universitetssjukhus. Nyligen träffade han Bill Gates för att diskutera framtida möjligheter inom området.

Igår mötte du mötte Bill Gates i Bryssel. Varför ville han träffa dig där?

Redan för fem år sedan förstod Gill Gates vikten av att utveckla kostnadseffektiva verktyg för diagnostik och prognostik av Alzheimers sjukdom. När vi träffades 2018 i Berlin berättade jag om potentialen hos blodbaserade biomarkörer. På den tiden var jag försiktig men ändå optimistisk. Sedan dess har Gates Ventures stöttat många projekt inom detta forskningsområde globalt.

Den här veckan träffades vi i Bryssel för en uppdatering om blodburna biomarkörer för Alzheimers sjukdom.

Vad berättade du för honom?

Jag berättade om den fantastiska utvecklingen av framförallt blodfosfo-tau-analyser för Alzheimers sjukdom. Dessa mycket tids- och kostnadseffektiva blodbiomarkörer visar en otrolig klinisk prestanda och kommer sannolikt att revolutionera det diagnostiska arbetet för patienter med kognitiva symtom inom en snar framtid.

Så hur reagerade Bill Gates? Vad händer nu?

Han var mycket nöjd och glad över de stora framsteg som har gjorts. Han kommer att fortsätta att stödja projekt inom detta forskningsområde genom Gates Ventures och Alzheimers Drug Discovery Foundation.

Profilfoto i svartvitt på Oskar Hansson

Oskar Hansson

Professor i neurologi på enheten för klinisk minnesforskning vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus, oskar [dot] hansson [at] med [dot] lu [dot] se (oskar[dot]hansson[at]med[dot]lu[dot]se), 0722-26 77 45

Oskar Hanssons profil i Lunds universitets forskningsportal